Testa dina gränser När du ska ta dig uppför långa, flacka backar så gäller det att köra på gränsen utan att du blir alltför trött.

Lång och flack

Svårigheter: Längden. I långa, branta backar som det tar 1–10 minuter att köra uppför tvingas du att köra med hög belastning under rätt lång tid. Det är viktigt att välja en växel som är lagom tung så att du inte blir stum av mjölksyra, utan kan hålla ett jämnt och hårt tempo. Fördelar: Du blir starkare och uthålligare. Samtidigt ställer en långvarig och hård belastning höga krav på din syreupptagning, vilket i sin tur förbättrar konditionen.

21 september 2012

Svårigheter: Längden. I långa, branta backar som det tar 1–10 minuter att köra uppför tvingas du att köra med hög belastning under rätt lång tid. Det är viktigt att välja en växel som är lagom tung så att du inte blir stum av mjölksyra, utan kan hålla ett jämnt och hårt tempo.

Fördelar: Du blir starkare och uthålligare. Samtidigt ställer en långvarig och hård belastning höga krav på din syreupptagning, vilket i sin tur förbättrar konditionen.

Gör så här: Börja i ett måttligt tempo som du tycker känns lagom. Det är viktigt att du inte bränner allt krut i början. Det tar tid att lära sig det, men det kommer när du kört fler backar. Sitt ned på sadeln på nedvägen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: