Ländryggen

ProblemVärk i ländryggen uppstår ofta efter en längre tids cykling – och/ eller för att det blåser motvind eller att tempot är för högt. Orsak

31 maj 2011

Problem Värk i ländryggen uppstår ofta efter en längre tids cykling – och/ eller för att det blåser motvind eller att tempot är för högt.

Orsak Du sitter framåtböjd på cykeln under lång tid. Det kan både kännas i musklerna och i de korta ledbanden mellan kotorna. Musklerna och ledbanden översträcks på grund av sittställningen. När du suttit så ett tag uppstår det även ett tryck på diskarna mellan kotorna, och det trycket kan också ge värk/trötthet. Det ser ut som när du äter en hamburgare och brödet trycks ihop i ena änden samtidigt som köttbiten pressas ut på andra sidan.

Det kan du göra på cyklen Känner du att det börjar göra ont så bör du resa dig upp med jämna mellanrum och pressa fram bakdelen i riktning mot styret. Håll kvar den ställningen ett tag och låt cykeln rulla vidare av sig själv. På så sätt trycker du diskarna i ryggraden i rätt riktning (ungefär som om du pressar tillbaka hamburgaren från ena sidan). Det kan både lindra smärtorna och förebygga att dina besvär förvärras.

Så kan du förebygga Stärk ländryggen genom att träna i motsatt position till den du har på cykeln.

Övningar Ligg på magen med händerna under axlarna som när du gör armhävningar. Sträck på armarna men håll kvar höfterna mot golvet. Häv dig upp så att du får en ordentlig svank. Det är överkroppen som ska upp.

Stå med fötterna i golvet och benen något isär. Pressa fram höften med händerna på rumpan och luta dig bakåt så att det blir en rejäl svank.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: