© Istock

Hur tränar man fartlek på cykeln?

Vi är ett gäng som cykeltränar tillsammans. Vi vill börja köra intervaller och fartlek på vägarna och inte bara lugna ”samtalsrundor”. Har ni några tips på roliga intervaller?

När man cyklar i en klunga finns det många tillfällen att göra intervallerna mer lekfulla och humörbaserade. Ofta blir också träningen effektivare eftersom man kan motivera varandra att ge full gas. Cykelintervaller boostar konditionen, ger mer kraft i benen och gör att man klarar av att göra utbrytningar från en klunga eller hålla tempot uppe på kortare sträckor.

Fyra lekfulla intervaller

  • 1. Först till ortnamnsskylten: Varje ortnamnsskylt kan ses som en potentiell mållinje, så använd dem som det och lägg in en stenhård spurt varje gång ni ser en sådan skylt.
  • 2. Parlopp: Här delar ni upp er parvis och kör en varvbana på 3–5 km på tid. Paret som får den bästa totaltiden vinner. Övningen blir extra intressant om de cyklister som bildar par inte är lika starka.
  • 3. Utbrytarkungen: Turas om i klungan att göra utbrytningar. Skaffa dig ett försprång på 20–30 sek. och kör sedan för fullt tills du blir inhämtad. Sedan gör nästa cyklist en ny utbrytning osv.
  • 4. Handikapp-race: Bestäm ett mål, t.ex. 5 km fram. Först ut startar den sämste cyklisten, sedan den näst sämste osv, tills den snabbaste och sista cyklisten trampar iväg. Först i mål vinner.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: