© iStockphoto

Hur mycket betyder ett bra rundtramp för min fart?

Vad är syftet med rundtramp? Hur gör man?

Eftersom vi har lärt oss att cykla på en cykel med vanliga pedaler, så sitter det i ryggmärgen att farten bestäms av hur hårt vi trampar ned pedalerna.

Men om du använder klossar som gör att foten sitter fast i pedalerna så har du möjlighet att också utnyttja det så kallade rundtrampet, då du både trampar ned och drar upp pedalen igen. Egentligen borde begreppet kallas för ett ovalt tramptag, eftersom man från ”klockan 12” och ned till ”klockan 4” faktiskt trampar framåt och följer pedalarmens rörelse. Under den fasen utvecklar du cirka 65 procent av din framåtdrift eller kraft.

Från ”klockan 4” till ”klockan 5” följer en kortare fas då du trampar lodrätt. Därefter börjar den fas som Tour de Francevinnaren Greg LeMond kallade för ”skrapa bort smuts från skon-fasen”. Mellan ”klockan 5” och ”klockan 8”gör du nämligen en rörelse med foten, som om du skulle skrapa bort smuts från skosulan.

Den fasen står för ca 25 procent av kraften. Från ”kl. 8” till ”kl. 12” drar du upp pedalen aktivt, och under denna fas utvecklar du ca 10 procent av kraften.

Ett runt/ovalt tramptag hjälper framför allt över de döda punkter när pedalen är högst uppe eller längst ned. För proffscyklister är ett bra rundtramp viktigt – och det gäller även för motionärer.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: