Stå ikke op I hvert fald ikke for længe ad gangen. På lange stigninger sparer du kræfter ved at sidde ned. © iStockphoto

Hur blir jag en bra bergscyklist?

Jag bor i Skåne och ska cykla ett bergslopp i augusti. Har ni några bra tips?

Om man är van vid förhållandevis korta backar så kan mötet med kilometerlånga och branta bergssträckor bli en chock.

Du kan dock förbereda dig på hemmaplan inför strapatserna genom att köra på de mest kuperade sträckor som du kan hitta i ditt närområde. Om det t.ex. bara finns en rejäl backe som det tar ca en minut att cykla uppför, så kan du trampa uppför backen 10–12 gånger. Cykla snabbt uppför och rulla ned igen.

Om du hittar en längre backe som tar ca 3–4 min. att köra uppför så kan du också göra 3–5 upprepningar. Om du bor där landskapet är flackt kan en nödlösning vara att utnyttja motvinden och vänja benen vid att köra långa sträckor med ett visst motstånd i pedalerna.

Inför ett bergslopp är det självklart också viktigt att du är i bra form. Du kan även ha användning för några av tipsen här nedan.

Sex bra tips inför ett bergslopp på cykel

  • Sitt mycket Man gör av med mer energi när man står och trampar. Undvik att stå mer än 4–5 min. om det går uppför.

  • Var inte för aggressiv Bergen kan inte besegras på nolltid. Växla därför ned och välj ett lugnt tempo som du orkar hålla i 10–20 min.

  • Kadens: 60–75 Så många tramptag per minut är perfekt för de flesta motionärer när det lutar brant uppför.

  • Avancera i klungan Vid foten av bergen tar du dig framåt i klungan så att du kan glida tillbaka på vägen upp utan att bli helt avhängd.

  • Sträck på dig Vindmotståndet är minimalt på väg uppför, och du kan andas lättare i en upprätt kroppsställning.

  • Gå ned i vikt Enligt brittiska experter kan man bli 40 sek. snabbare i en två km lång och 10 % brant uppförsbacke om man går ned 5 kg.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: