En mand cykler, pendler til arbejde i trafikken, udenfor på asfalt, total
© Andreas Mikkel

Gör pendlingen till effektiv träning

Även korta vardagsturer till och från jobbet på cykeln har effekt – även om du cyklar i dina vanliga kläder och i ett lugnt tempo för att inte svettas. Men vill du få ut så mycket som möjligt av din cykelpendling finns det flera faktorer som spelar in.

2 juni 2010 av Birgitte Aabo

De här övningarna gör cyklingen effektivare:

Förläng sträckan

Börja med att cykla den kortaste vägen till och från arbetet. Det är klokt att börja långsamt. Du har säkert bråttom på morgonen, och för att få mer träningstid kan du successivt lägga på fem minuter till cykelturen.

Fartlek & backar

Bestäm dig för att du ska öka tempot mellan varannan lyktstolpe under 10 minuter. Leta upp en sträcka med många stigningar och en och annan "mördarbacke". Hittar du bara en enda backe kan du ev. cykla uppför den flera gånger. Backar är utmärkt träning för benen - speciellt om du orkar hålla ett högt tempo eller t.o.m. öka tempot. Fartlek ger skön variation på sträckor som du känner väl sedan tidigare; du kan dessutom hitta nya riktmärken efter vägen.

Variara sträckorna

Den kortaste vägen är inte alltid den bästa sträckan när du cyklar. Leta upp alternativa vägar - kanske kan en mindre omväg ge dig en mer naturskön upplevelse, som samtidigt är mindre trafikerad och mer trafiksäker och därmed passar bättre för cykelträning. Om du har flera vägar att välja på blir det också lättare att hålla fast vid cykelträningen, än om du cyklar samma väg dag efter dag. Med fler och varierade vägval kan du också sakta men säkert öka distansen och kanske lägga in fler eller färre backar.

Lätt och målinriktad cykelträning på vägen

? Backträning

? Kort sprint

? Fartlek

? Intervallträning

? Tempoåkning

? Pulsträning

? Kraftig belastning

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: