Justering av höjden och vinkeln på sadeln är ytterst viktig. Be gärna cykelhandlaren om hjälp. © Colourbox

8 goda råd för en smärtfri cykeltur

Benen trampar rytmiskt. Cykeln rullar genom det sommargröna landskapet. Det är vindstilla och kvällssolen kastar långa skuggor över den ödsliga landsvägen. Det hade varit den perfekta cykelrundan om det inte gjort så förbannat ont i baken.

27 maj 2010 av Lasse Lyhne

Sadelsmärtor kan göra cykelturen till en riktig pina, men om du följer våra råd är de smärtsamma cykelpassen snart ett minne blott.

  1. ### 1. VÄNJ DIG SUCCESSIVT.

    Liksom resten av kroppen behöver vänjas vid att träna, behöver också bakdelen vänjas vid att sitta i sadeln. Ger du dig ut och cyklar i flera timmar redan från början får du garanterat ont och kanske t.o.m. något sår på baken. Cykla bara tills det börjar göra ont. Värken bör sedan ha försvunnit innan du börjar om igen. Öka därefter tiden i sadeln successivt.

  2. ### 2. VINKLA SADELN.

    En liten justering av sadelns vinkel på sadelstången kan göra underverk för rumpan. Det är individuellt vilken ställning som är bäst, men många föredrar en vågrät sadel. Undvik dock att vinkla sadeln uppåt.

  3. ### 3. JUSTERA SADELN.

    Något av det viktigaste man kan göra för att förebygga sadelsmärta är att se till att ha rätt höjd på sadeln. Är sadeln för hög glider du fram och tillbaka på den och nöter hårt på sätet. Sadeln ska sitta så att knäet är lätt böjt när du sitter på cykeln och pedalen är i botten. Kontrollera så att sadeln är fastsatt efter att du gjort inställningen. Be ev. cykelhandlaren att hjälpa dig.

  4. ### 4. ÄNDRA STÄLLNING.

    Sitter du hela tiden i samma ställning på sadeln belastar du också samma kroppsdelar. Sitt därför både långt fram och långt bak på sadeln för att fördela trycket. Du kan också skaffa en extra lång sadel som ger flera sittställningar.

  5. ### 5. RES DIG UPP.

    Sadelsmärtor orsakas av att sittställningen försämrar blodtillförseln till sittområdet. Res dig därför upp var tionde eller var femtonde minut även om det inte går uppför. Det gör att blodtillströmningen ökar till de utsatta kroppsdelarna och det är också skönt och avslappnande för musklerna i ryggen.

  6. ### 6. SKIPPA KALSONGERNA.

    Det är en fördel om du lämnar kalsongerna hemma när du ska ut och cykla. Bomullskalsonger blir fuktiga, de skrynklas och veckas och kan irritera de kroppsdelar som redan är utsatta av trycket från sadeln.

  7. ### 7. SMÖRJ BAKEN.

    Mycket av sadelsmärtan beror på att bakdelen och låren nöter mot sadeln. Det finns flera olika krämer som förebygger friktion. Det kanske låter lite märkligt och inte särskilt maskulint att smörja in baken med en kräm – men det fungerar! Det finns också en speciell typ av plast att fästa på de utsatta kroppsdelarna.

  8. ### 8. TVÄTTA KLÄDERNA.

    Ett par otvättade cykelbyxor är en bakteriebomb som ökar risken för infekterade sadelsår betydligt. Tvätta därför cykelbyxorna varje gång du använt dem, och undvik att sitta för länge i dina svettiga byxor efter träningen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: