© Andreas Mikkel Hansen

20 tips till din bästa cykelsommar - 4

Håll koll på kilometrarna med en gps En gammaldags cykeldator med sladdar och magnet har för länge sedan blivit frånåkt av nya cykeldatorer med gps. För ett rimligt pris kan du få en utmärkt dator som berättar exakt var och hur långt du har rullat – och ger ofta även exakt info om höjdmeter, kadens m.m. Anmäl dig till ett motionslopp

2 maj 2012

Håll koll på kilometrarna med en gps En gammaldags cykeldator med sladdar och magnet har för länge sedan blivit frånåkt av nya cykeldatorer med gps. För ett rimligt pris kan du få en utmärkt dator som berättar exakt var och hur långt du har rullat – och ger ofta även exakt info om höjdmeter, kadens m.m.

Anmäl dig till ett motionslopp Oavsett om du kör landsväg eller mountainbike svämmar kalendern nästan över med roliga och utmanande cykellopp. Du behöver bara hitta en distans som passar din träningsmängd och anmäla dig. Då får du ett konkret mål för din träning.

Byt riktning på din favoritrunda Om du alltid kör samma väg när du tränar kan du prova att cykla åt andra hållet. Du lär uppleva rundan på ett helt nytt sätt: Vinden träffar dig från nya vinklar, backarna är nya och annorlunda, och t.o.m. kurvorna känns nya och utmanande.

Lindra hösnuvan och pollenallergin I dag räknar man med att 20 procent av den vuxna befolkningen lider av allergisnuva, och pollenallergi är en stor bov i dramat. Men du kan minska besvären: använd solglasögon på cykelrundan, så att du får mindre pollen i ögonen. Tvätta och skölj håret; där döljer det sig mycket pollen. Torka cykelkläderna inomhus där det inte finns så mycket pollen i luften. Smörj ett väldigt tunt lager vaselin under näsan; det fångar en del av det pollen som du annars skulle ha andats in.

Se till att sova ordentligt Tips för en god nattsömn: varva ner i åtminstone tre timmar innan du går till sängs. Håll dig till dina vanliga sovrutiner. Ät något efter träningen och innan du ska gå till sängs. Hunger gör det svårt att sova, och kroppen behöver bränsle för att kunna återhämta sig. Undvik socker och godis då detta får blodsockret att stiga och sömnen försämras.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: