Mænd på cykel, Cykler, Spurt, Træt, Sommer
© Andreas Mikkel Hansen

20 tips till din bästa cykelsäsong

Vi har valt ut 20 konkreta tips som garanterat ger dig inspiration till cyklingens högsäsong.

2 maj 2012

Oavsett om du gillar landsvägscykling eller mtb är sommaren med sina långa, ljusa dagar den period då det brukar bli mest träning.

Kom ihåg att vila är lika viktigt som träning Cykelturerna är viktiga. Men det är när du ligger på soffan och slappar som kroppen återhämtar sig och blir starkare. När du cyklar allt mer och allt hårdare under sommarmånaderna är det också viktigt att du vilar ut ordentligt. När du ligger på sofflocket mjukas musklerna upp, och de slaggprodukter som ansamlats under träningen transporteras bort från kroppen.

Träna bättre med en wattmätare Den är kanske dyr, men wattmätaren är det bästa och mest exakta sättet att hålla koll på hur hårt du tränar. Med en wattmätare på cykeln säkrar du att varenda kilometer du tränar utnyttjas optimalt. Watträkningen ger dig – till skillnad från pulsmätning eller din hastighet i kilometer per timme – ett exakt mått på hur mycket kraft du lägger på pedalerna. Och genom att använda det som träningsredskap slipper du slösa tid på att träna för hårt – eller att inte träna tillräckligt mycket. Den är också bra om du tränar mycket själv.

Skydda dig mot solen med en hög faktor Solljus är bra och kroppen behöver en hel del för att kunna producera D-vitamin. Men uv-ljuset från solens strålar orsakar på kort sikt vävnadsskador, och på lång sikt kan det ge cellförändringar i form av hudcancer. Det undviker du genom att vara försiktig i solen och metoden är väldigt enkel: använd solkräm med tillräckligt hög faktor. Och undvik att cykla under de timmar då solen står som högst på himlen, nämligen mellan klockan 12 och 15.

Trampa med bara ett ben på pedalen Du kan med en enkel och omväxlande övning träna ditt tramp och stärka dina ben genom att prova enbensträning på cykeln. Gör så här: Välj ut en backe eller titta på cykeldatorn och ta tiden under en minut. Välj en medelhög växel, och klicka ut det ena benet ur pedalen och låt det hänga bakåt. När du trampar med bara ett ben tvingas det benet att överarbeta, och du stärker både muskelfibrer och senor. Byt ben efter en minut. Kom ihåg – fokusera på att trampa runt med benet, och undvik att ”hugga” med överkroppen och använda armarna. Välj då hellre en lättare växel.

Prova krafterna med en liten BMX-cykel Variera din träning med en tur till någon lokal BMX-klubb och testa den lilla specialcykeln. Med den tränas musklernas explosivitet och de korta passen gör att blodcirkulationen ökar rejält. Snirkliga BMXbanor ger också bra teknikträning.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: