© Andreas Mikkel

10 praktiska tips för att komma i gång

Även korta vardagsturer till och från jobbet på cykeln har effekt – även om du cyklar i dina vanliga kläder och i ett lugnt tempo för att inte svettas.

3 juni 2010 av Birgitte Aabo

Här är 10 tips för att komma i gång.

Njut av våren

Den här årstiden är perfekt för att börja cykelpendla. Oavsett om du bor på landet eller i en stad, kan du hitta en sträcka som ger dig möjlighet att njuta av vårens alla sprakande färger, istället för att du sätter dig i bilen, på bussen eller på tåget. Cykelpendlarna märker snabbt att även humöret blir bättre när de tar cykeln till jobbet på morgonen.

Använd den cykel som du har

Ta fram din nuvarande cykel om du vill börja cykelpendla, om den nu inte är helt obrukbar. En racercykel ger dig visserligen mer körglädje, men tidsmässigt tjänar du inte så mycket på det. Och det är absolut ingen förutsätning för att sätta i gång - du kan klara även långa distanser på en citybike.

Cykelkläder

Att ha rätt utrustning är en fördel, men i början ska du framför allt ta dig upp på cykeln och känna om det är något för dig. Du behöver inte köpa speciella kläder; du kan eventuellt använda löparkläder. Om du ska cykla långt kan du dock ha nytta av ett par riktiga cykeltajts.

Börja lugnt

Är du van vid att träna och att cykla när du ska iväg någonstans, blir det inga problem att cykelpendla. Cykling är en skonsam, icke viktbärande motionsform, som t.ex. ofta används av löpare som blivit skadade. Men ta det för säkerhets skull lugnt i början tills du märker hur kroppen reagerar.

Dela på motionstiden

Om det känns orealistiskt att sätta i gång att cykelpendla; du har kanske småbarn som ska lämnas på dagis eller i skolan, ska du ändå inte ge upp. Många par turas om att hämta och lämna barnen och ger därmed varandra möjlighet att cykelpendla.

Ryggsäck

Som cykelpendlare har man stor glädje av att investera i en praktisk cykelryggsäck. Det är nästan omöjligt att cykla till och från arbetet utan någon form av bagage, även om du är förutseende och lämnar ombyteskläder på arbetsplatsen dagen innan. Köp en ryggsäck som är vattentät så slipper du bekymra dig om datorn och dina viktiga papper. Det är även en bra idé att ha en extra cykelslang och en minipump i väskan.

Gör spargrisen glad

Det finns många fördelar med att cykla istället för att ta bilen eller bussen. En fördel är att du sparar pengar. Det kan vara motiverande att räkna ut hur mycket det handlar om och att kunna spara pengarna till någon häftig pryl.

Vägval

Leta fram en detaljerad karta över området du bor i, t.ex. på nätet, och planera in nya vägar, genvägar och sträckor med många stigningar. Ofta kan du slippa en del luftföroreningar genom att cykla på mindre och mer natursköna omvägar.

En kompis på vägen

Kanske har du en arbetskollega eller granne som du kan slå följe med på vägen? Det är lättare att ge sig ut och cykla på vägarna om du har en träningskamrat - dessutom är det socialt. Turas om att hålla tempot och utmana varandra. Uppmuntra dina arbetskamrater att cykla till och från jobbet. Motivera dem med att cykeln alltid går i tid, att de orkar jobba effektivare, att de sparar pengar och att de gör en god gärning för miljön. Snart kanske ni har en cykelpendlargrupp på arbetsplatsen.

Ögonkontakt

För att ta sig fram i stadstrafik krävs stor uppmärksamhet. Du måste anpassa hastigheten för din egen och för andras skull. Erfarenheten säger att det är bäst att köra självsäkert och signalera vad du tänker göra - och se till att ha ögonkontakt med andra.

Fyll tanken med bränsle

Innan du sätter dig på sadeln är det mycket viktigt att du ser till att få i dig tillräckligt med energi i form av en bra frukost – och efter jobbet är det lika viktigt att vara fulltankad innan du cyklar hem igen. Havregrynsgröt med mjölk och russin går snabbt att laga och ger energi för cykelturen. På eftermiddagen kan en frukt och en skiva grovt bröd med något magert pålägg vara en snabb lösning för att du ska få ny energi. Det är också viktigt för att inte blodsockret ska störtdyka när du sätter dig på cykeln.


Det är individuellt hur långt före pendlingen man behöver äta. Det bästa är om du har ett par timmar på dig på morgonen innan du ska cykla iväg, men självklart ska du inte förstöra nattsömnen för att du ska upp tidigt och äta frukost. Du bör också ta hänsyn till vilket tempo du tänker hålla på cykeln. En praktisk lösning är att dela upp frukosten och bara äta något lätt, t.ex. en banan och lite bröd före cykelturen, och lite mer när du kommit fram. Prova dig fram och se vad som är bäst för dig. Kom även ihåg att ta med en vattenflaska på cykeln.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: