Kort men hårt – även på cykel

Mindre träning, bättre effekt. Det är slutsatsen i en ny studie som ifrågasätter traditionell cykelträning.

13 mars 2013

Med nya träningsmetoder kan du göra din bästa cykelsäsong någonsin. Det visar en ny studie från Köpenhamns universitet. Forskarna undersökte hur erfarna motionärer påverkades av sprintträning.

De erfarna cyklisterna minskade sin träningsmängd (211 km i snitt) till endast 70 km per vecka. I stället bestod all deras träning av hårda intervallpass. Och effekten var tydlig. Cyklisterna förbättrade både konditionen, prestationsförmågan i tempolopp samt sprintförmågan.

– Resultaten är intressanta eftersom det handlar om cyklister som har tränat i många år. De har oftast svårt att förbättra sig ytterligare, säger forskaren Thomas P. Gunnarsson. Han menar att resultaten också kan ändra motionärers sätt att cykelträna. – Mycket tyder på att det inte är träningsmängden som ger effekt, utan kvaliteten på träningen.

Jag tror att det finns många äkta par som kommer att uppskatta våra resultat, eftersom de visar att man inte behöver cykla oräkneliga timmar för att få effekt.

Thomas P. Gunnarsson rekommenderar att man antingen lägger in ett antal tempointervaller i sin träning ett par gånger i veckan, eller att man kör intervallträning i 6–8 veckorsperioder.

Så tränade de

Sprintintervaller: 10–12 x 40 sekunder sprintintervaller uppför en backe. Fyra minuters vila mellan varje intervall.

Konditionsintervaller: 4–5 x 4 minuter tempointervaller. Två minuters vila mellan intervallerna.

Försökspersonerna tränade fyra gånger i veckan under sju veckor. De växlade mellan intervalltyperna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: