Coopertest - Mand atletikbane klar til løb
Coopertest

Test: Räkna ut ditt konditionsvärde med Coopers test

Ett av de bästa formtesterna är coopertestet, som i all sin enkelhet går ut på att löpa så långt som möjligt på 12 minuter.

Coopers löptest

Coopers test är en klassiker bland konditionstesterna. Testet är enkelt att utföra och går ut på att springa så långt som möjligt på tolv minuter. Sträckan kan du variera allt efter ålder, kön eller kroppsvikt, vilket gör att coopertestet är mycket bra för att testa din kondition.

Den bästa platsen att utföra coopertestet är på en riktig löpbana. Men du kan även utföra testet på en vanlig väg och sedan mäta upp distansen. Det är viktigt att det varken finns rödljus, vägkorsningar eller allt för många backar där du utför coopertestet. Du kan rita upp en runda och mäta distansen.

Du kontrollerar hur bra kondition du har genom att leta upp din tillryggalagda distans. Vid distansen hittar du ditt konditionstal (man/kvinna).

Cooper test - konditionstal

I tabellen nedan kan du se hur bra din form beräknas vara:

Konditalskema - Cooper test
Konditalskema - Cooper test

Konditalskema, man / kvinna - Cooper test

Cooper test - så här gör du:

1. Värm upp ordentligt med fem till tio minuters löpning och sedan stretchning.

2. Spring så långt du orkar på tolv minuter.

3. Mät sträckan du sprungit.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: