Mand sidder på jorden, træt, pause, udmattet, sommer, Østerbro stadion

Formtesta dig själv

Med ett enkelt test kan du få svar direkt på hur bra kondition du har.

De allra flesta konditionstest på marknaden är dyra, omfattande och ska utföras av proffs för att ge ett användbart resultat.

Men nu har ett forskarlag utvecklat en typ av test som mycket snabbare och lättare ger dig svar på om du är i form.

Det här konditionstestet tar bara tio minuter (utan uppvärmning), och det är gratis, för du behöver bara en bana på 20 meter och en medhjälpare.

Så gör du:

  • Mät upp en bana på 20 meter.
  • Spring fram och tillbaka på banan så snabbt du kan. Du ska röra marken med handen i varje ända av banan.
  • Spring 20 rundor à 15 sekunder med 15 sekunders paus emellan.
  • Din medhjälpare tar tid på dina löprundor och skriver ner hur långt du hinner varje gång.
  • Räkna till sist ut hur långt du har sprungit totalt sett, och sätt in det i beräknaren här nedan.
  • I tabellen nedan kan du se hur god din form beräknas vara.
Konditionsvärde Män
Lågt Under medel Medel Bra Udmärkt
20-29 år Under 39 39-43 44-51 52-56 57 eller mer
30-39 år Under 35 35-39 40-47 48-51 52 eller mer
40-49 år Under 31 31-35 36-43 44-47 48 eller mer
50-65 år Under 26 26-31 32-39 40-43 44 eller mer
Källa: Journal of Sports Medicine and Physical Fitness

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: