Var är du sjuk? En bra tumregel säger att om symptomen sitter ovanför halsen så kan du träna. Har du känning från halsen och nedåt bör du däremot ställa in träningspasset.

Kan jag träna med förkylning?

Kan jag springa bort en förkylning, eller är det dumt att löpträna om man börjar bli snuvig?

22 januari 2014 av Jannik Petersen

Även om motion stärker hälsan och immunförsvaret så är träning ingen kur som gör att förkylning, halsont eller influensa försvinner snabbare. Det är dock inte förbjudet att träna om man känner sig krasslig. I synnerhet under vintern kan man missa många träningspass om man ställer in träningen vid minsta tecken på sjukdom.

Om näsan rinner, eller om du har lätt huvudvärk, så kan du oftast träna lite lätt. Men nöj dig med ca en halvtimme – tränar du längre än en timme åt gången försvagas immunförsvaret en stund och det har du inte råd med om kroppen ska kunna bekämpa viruset. Om du däremot har ont i halsen och hostar upp slem från lungorna eller har andra symptom från halsen och nedåt, så är det bäst att ställa in träningen.

Vänta dock inte i allt för många dagar med att träna. Känn efter lite extra dagarna efteråt hur du mår och smyg igång med träningen igen när du känner dig pigg och frisk.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: