© Valling.com

Vad är fartlek?

Jag har löptränat regelbundet i några år, men nu börjar motivationen att tryta. Jag har hört talas om något som kallas fartlek – vad innebär det egentligen?

Fartlek är en träningsmetod som kan ge ett skönt avbrott till de mer monotona löppassen så att du både får upp farten och blir en snabbare och effektivare löpare. Fartlek är, precis som namnet antyder, en lek med farten, dvs. en lättsam form av intervallträning.

Under ett fartlekspass växlar tempot regelbundet mellan snabba och lugna avsnitt. Tempoväxlingarna sker spontant genom att du t.ex. siktar på ett riktmärke längre fram som du löper snabbt fram till. Fartlek är ett skonsamt sätt att träna hårt på, och därför perfekt för nybörjare. Här är ett fartleksprogram som sträcker sig över 4 veckor.

Fartleg - begynder
Måndag Onsdag Fredag
Vecka 1 15 min. distanslöpning. Löp i ett jämnt och lugnt tempo. Jogg 5 min. Löp 10 min. fartlek på tid alt. ryck mellan gatlyktor. 12 min. distanslöpning. Jämnt och lugnt tempo.
Vecka 2 17 min. distanslöpning. Löp i ett jämnt och lugnt tempo. Jogg 5 min. Löp 11 min. fartlek på tid alt. ryck mellan gatlyktor. 14 min. distanslöpning. Jämnt och lugnt tempo.
Vecka 3 19 min. distanslöpning. Löp i ett jämnt och lugnt tempo. Jogg 5 min. Löp 12 min. fartlek på tid alt. ryck mellan gatlyktor. Jogg 5 min. Löp 10 min. fartlek med backryck.
Vecka 4 21 min. distanslöpning. Löp i ett jämnt och lugnt tempo. Jogg 5 min. Löp 14 min. fartlek på tid alt. ryck mellan gatlyktor. Jogg 5 min. Löp 10 min. fartlek med backryck.

3 typer av fartlek

Ruscher mellan gatlyktorna. Löp omväxlande snabbt och lugnt.

Backryck. Löp sakta där det är flackt och snabbt uppför backarna.

Fartlek på tid. Löp snabbt i 2 minuter, jogga i 2 minuter osv. Sikta på 6–8 st. snabba avsnitt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: