Tempopass

Tempopasset är ett smart sätt att förbättra uthålligheten utan att behöva vara ute på långa löprundor i vintermörkret. Om man ökar tempot så behöver man inte heller löpa lika långa sträckor. Träningen är därför lätt att pussla in i vardagen. Det krävs t.ex. inga trafikfria sträckor, utan det går utmärkt att tempoträna på väg hem från jobbet. Tempo passen är också bra träning inför en tävling. Så mycket bör man tränaLängden på tempopassen ska både vara anpassade efter hur bra tränad man är och den distans man brukar träna på.

Tempopasset är ett smart sätt att förbättra uthålligheten utan att behöva vara ute på långa löprundor i vintermörkret. Om man ökar tempot så behöver man inte heller löpa lika långa sträckor.

Träningen är därför lätt att pussla in i vardagen. Det krävs t.ex. inga trafikfria sträckor, utan det går utmärkt att tempoträna på väg hem från jobbet. Tempo passen är också bra träning inför en tävling.

Så mycket bör man träna Längden på tempopassen ska både vara anpassade efter hur bra tränad man är och den distans man brukar träna på. Är man nybörjare bör man börja i liten skala. Är man mer erfaren kan man börja med längre tempopass. Det gäller även om man tränar för längre tävlingssträckor. 5–10-kilometerslöparen: 3–7 km. Halvmaratonlöparen: 7–10 km.

Tempo Som namnet antyder handlar det om tempot. Det ska öka så pass mycket att belastningen ligger nära maxtempot på sträckan. Andhämtningen ska vara så ansträngd att man inte kan prata. Man ska dock ändå alltid kunna öka tempot ytterligare ett snäpp.

Pulszone Pulsen bör ligga på 80–90 procent av maxpulsen.

Syfte Tempopassen förbättrar uthålligheten och gör att konditionen bibehålls. Samtidigt vänjer man sig både mentalt och fysiskt vid att hålla ett högt tempo under längre tid. Det behövs i vårens motionslopp.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: