Kvinna hopper på låda i gymmet
© iStock

Tabata: Den tuffaste intervallträningen

"Normal" intervallträning är både hård och effektiv, men det är ingenting jämfört med Tabata. Vi tipsar dig om det senaste inom den supereffektiva konditionsträningen.

7 juni 2017 av Hans W. Gottlieb

Vad är tabata?

Tabata är intervallträning av den lite tuffare sorten. 

Rent konkret handlar det om 8 x 20 sek. all out-intervaller med 10 sek. vila emellan. 

Träningsformen utvecklades av den japanske forskaren Izumi Tabata och var ursprungligen tänkt för hastighetsskridskoåkare. 

I den första studien från 1996 lyckades samtliga försökspersoner, som alla var ­vältränade idrottare, förbättra sin kondition med 14 % och höja sin mjölksyratröskel med 28 % på bara sex veckor. 

Nuförtiden används intervallerna ofta inom crossfit, men även löpare, roddare, cyklister m.fl. har nytta av träningsformen. 

  • OBS: Skaderisken ökar och återhämtningstiden förlängs av de hårda intervallerna. Så stressa inte på med träningen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: