Stegintervaller

Stegintervaller är en vanlig variant av intervallträning. Längden på intervallerna är formade som en stege så att distansen ökar till en viss punkt, varefter den blir kortare igen. T.ex. 400 m, 800 m, 1 200 m, 800 m och 400 m. Stegintervaller kan även byggas upp tidsmässigt så att man t.ex. löper 1 min, 2 min, 3 min, 2 min. och 1 min. Det gör att passet känns lättare mentalt när man kommit halvvägs. Tänk på att krafterna ska räcka hela vägen. Så mycket bör man tränaNybörjare: 1 min, 2 min, 4 min, 2 min, 1 min. med 2 min. vila emellan.

Stegintervaller är en vanlig variant av intervallträning. Längden på intervallerna är formade som en stege så att distansen ökar till en viss punkt, varefter den blir kortare igen. T.ex. 400 m, 800 m, 1 200 m, 800 m och 400 m. Stegintervaller kan även byggas upp tidsmässigt så att man t.ex. löper 1 min, 2 min, 3 min, 2 min. och 1 min. Det gör att passet känns lättare mentalt när man kommit halvvägs. Tänk på att krafterna ska räcka hela vägen.

Så mycket bör man träna Nybörjare: 1 min, 2 min, 4 min, 2 min, 1 min. med 2 min. vila emellan. Erfarna: 1 min, 2 min, 4 min, 8 min, 4 min, 2 min, 1 min. med 2 min. vila emellan. Experter: 2 min, 4 min, 6 min, 8 min, 6 min, 4 min, 2 min. med 2 min. vila mellan varje intervall.

Tempo Både tempot och intervallsträckan ska ökas och minskas gradvis. Man bör löpa snabbast under de korta intervallerna som kommer i början och på slutet, och långsammast under den längsta intervallen i mitten. Slösa inte för mycket med krafterna i början –.tempot ska vara någorlunda likartat under respektive sträck- eller tidslängd. Under den sista intervallen kan man spurta lite extra.

Pulszone Löp med en pulsbelastning som ligger runt 85–95 procent av maxpulsen.

Syfte Stegintervaller tränar både uthållighet och kondition. Det gör att intervallerna passar perfekt för löpare som satsar på medel- och långdistans. Träningsmetoden förbättrar prestationsförmågan och gör det lättare mentalt att genomföra samtliga intervaller; även de sista som är extremt tuffa både fysiskt och mentalt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: