Klassiska intervaller

Vad?Klassiska intervaller går ut på att dela upp träningspasset i flera mindre delar som avlöses av korta pauser. Var?Trafikfria platser. Det viktigaste är att sträckan kan löpas på 1,5–2 minuter. Samtidigt ska det finnas möjlighet att löpa olika sträckor genom att förlänga eller förkorta rundan. Tanken är att ni ska löpa lika länge och att ni båda ska hinna tillbaka till utgångspunkten. Hur?

Vad? Klassiska intervaller går ut på att dela upp träningspasset i flera mindre delar som avlöses av korta pauser.

Var? Trafikfria platser. Det viktigaste är att sträckan kan löpas på 1,5–2 minuter. Samtidigt ska det finnas möjlighet att löpa olika sträckor genom att förlänga eller förkorta rundan. Tanken är att ni ska löpa lika länge och att ni båda ska hinna tillbaka till utgångspunkten.

Hur? Börja med en rejäl uppvärmning. Ställ er vid starten och löp en runda så snabbt ni kan. Den snabbare av er löper lite längre än den långsammare, så ni kommer tillbaka till starten samtidigt. Vila tillsammans. Ett bra intervallpass består av 4 x 2 minuters löpning med 2 minuters vila. Om en av er är i bättre form än den andre, kan han köra ett par extra intervaller i slutet av ert gemensamma träningspass.

Varför? Intervallträningens pauser gör att du kan pressa upp pulsen högre än om du löper en längre runda utan uppehåll. Det ger en effektiv konditionsträning och förbättrar förmågan att löpa med mjölksyra i benen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: