© Colourbox

Hur ska jag kunna pressa mig själv hårdare?

Jag vill gärna komma igång och löpa intervaller, men jag har svårt att pressa mig själv när det börjar ta emot. Hur kan jag träna mer intensivt – och hur lär jag mig att bita ihop?

Det är bra att du planerar att löpa intervaller eftersom det är ett mycket effektivt sätt att komma i form och stärka hälsan. Som tur är så finns det några bra tips som kan ge dig oanade krafter:

1. Kör intervallpassen i terräng

Då blir det en naturlig form av fartlek där du kan använda dig av riktmärken som träd, sjöar eller backkrön som delmål dit du ska springa i full fart.

2. Träna ihop med andra Det gör att du inte tänker så mycket på hur jobbigt det är. I stället kan du fokusera på att haka på andra eller att vinna nästa spurt. Om ni är olika bra tränade så kan ni ge varandra olika långa försprång.

3. Anmäl dig till ett lopp Om du har en konkret sträcka och ett datum att sikta mot då formen ska vara på topp är det lättare att pressa sig.

Golfhandikapp-principen

Är din löparkompis snabbare än dig? Bestäm er i så fall för att löpa i två minuter på en väg

Därefter vänder ni och löper tillbaka till starten. Den snabbare löparen 1 hinner längst och får försöka att fånga in den långsammare 2 , innan ni kommer i mål.

Det blir ett bra intervallpass för båda.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: