Halva vägen

Ni löper åt varsitt håll på en kort varvbana och möts halvvägs. Det gör att ni kommer att löpa lika lång tid, men den som är snabbare hinner löpa lite längre.

Vad
Ni löper åt varsitt håll på en kort varvbana och möts halvvägs. Det gör att ni kommer att löpa lika lång tid, men den som är snabbare hinner löpa lite längre.

Var
En flack varvbana är perfekt att springa på. Det kan t.ex. vara en friidrottsanläggning, en fotbollsplan eller ett varv runt ankdammen i parken. Det viktigaste är att varvet är 300–500 meter.

Hur
Efter en ordentlig uppvärmning springer ni iväg åt varsitt håll. Löp i ett högt tempo. Eftersom intervallen är mycket kort så ska tempot vara högt. När ni möts på den andra sidan vilar ni i 30 sekunder. Därefter löper ni tillbaka så snabbt som möjligt till starten. Vem hinner först? Vila en minut och upprepa. 4–6 repetitioner är lagom i början.

Varför
Ännu en gång är det konditionen som tränas. Här handlar det nämligen om ett tufft intervallpass . Samtidigt är intensiteten så pass hög att kroppens förmåga att jobba i ett mycket högt tempo tränas.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: