Fartlek fram och tillbaka

Fartlek handlar om att leka med farten och går ut på att variera intensiteten under löprundan genom att ni väljer ut några bestämda riktmärken, t.ex. en bänk, ett stort träd eller ett backkrön som ni löper till så snabbt som möjligt. Därefter joggar ni till nästa riktmärke innan ni ökar tempot igen osv.

Vad
Fartlek handlar om att leka med farten och går ut på att variera intensiteten under löprundan genom att ni väljer ut några bestämda riktmärken, t.ex. en bänk, ett stort träd eller ett backkrön som ni löper till så snabbt som möjligt. Därefter joggar ni till nästa riktmärke innan ni ökar tempot igen osv.

Var
Det är roligast att köra fartlek i en park eller i skogen där det finns massor av naturliga riktmärken och där terrängen bjuder på omväxlande löpning.

Hur
Bestäm hur länge ni ska springa totalt och ge er sedan iväg. Därefter turas ni om att välja ut två riktmärken, varav ni springer snabbt till det första riktmärket och joggar till det andra. Både de lugna och de snabba sekvenserna bör pågå i maximalt en minut. Under de intensiva delarna löper ni så snabbt som möjligt. Den snabbare löparen kommer fram först dit, vänder om och löper tillbaka mot den långsammare löparen, vänder om igen och löper till riktmärket, som med lite tajming nås samtidigt. Jogga till nästa riktmärke och upprepa.

Varför
Ni får ett bra träningspass tillsammans och eftersom pulsen kommer att öka rejält så tränas konditionen effektivt och förmågan att löpa i ett högt tempo förbättras.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: