Fartlek

Träningsformen är lättsam och varierad eftersom det inte finns någon struktur för hur långa intervallerna och vilan ska vara. Man kan t.ex. sikta på ett trafikljus eller ett backkrön längre fram och löpa i ett högt tempo fram till det. Därefter joggar man en stund innan det är dags för en fartökning fram till nästa riktmärke.

Träningsformen är lättsam och varierad eftersom det inte finns någon struktur för hur långa intervallerna och vilan ska vara. Man kan t.ex. sikta på ett trafikljus eller ett backkrön längre fram och löpa i ett högt tempo fram till det. Därefter joggar man en stund innan det är dags för en fartökning fram till nästa riktmärke.

Man bestämmer själv tempot och längden på intervallerna. Vill man ha mer struktur kan man bestämma sig på förhand hur långt man sammanlagt ska löpa i ett högt tempo. En träningskompis gör att fartlekspasset blir ännu roligare eftersom ni kan turas om att ligga först.

Så mycket bör man träna Nybörjare: Totalt 15 minuters fartökning och det antal ryck man känner för. Erfarna: Totalt 18 minuters fartökning fördelat på det antal ryck man känner för. Experter: Totalt 21 minuters fartökning fördelat på det antal ryck man känner för.

Tempo Tempot bör vara anpassat till det mål man har med träningen. Siktar man på att göra en snabb tid på 5 km bör man göra många ryck i högt tempo. Tempot och längden kan även varieras så att det blir en kombination av sprinttempo och längre halvmilstempo. Tränar man inför ett halv- eller helmaraton bör man göra färre, men längre, ryck i halvmaratontempo. Vilan bör också varieras.

Pulszone Intensiteten kan stegras beroende på hur man känner sig och vilket mål man har.

Syfte Fartlek är ett lätt sätt att genomföra tuffa kvalitetspass på, och det är en rolig och omväxlande träningsmetod som både förbättrar uthålligheten och konditionen. På så sätt kan fartleken göra att man blir mer motiverad att träna mellan de mer strukturerade intervallpassen. Den lekfulla träningsformen gör också att det är lätt att anpassa tempot till dagsformen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: