Cookie- och Sekretesspolicy
Är du tillräckligt fit för HIIT?

Är du tillräckligt fit för HIIT?

Den populära, högintensiva träningsformen kan faktiskt vara skadlig för vissa motionärer.

  • Av Jesper U. Larsen
  • 06-04-2016

HIIT är en av de populäraste träningsformerna just nu, och det finns många bevis på att korta, stenhårda intervaller kan göra underverk för formen och hälsan. Men om man är otränad, så kan HIIT-träning göra mer skada än nytta. Så låter i alla fall en varning från en internationell forskargrupp.

Forskarna ligger bakom en studie där 12 svenska män fick ägna sig åt HIIT-träning under två veckor. Männen var friska, men beskrev sig själva som otränade eller bara måttligt fysiskt aktiva. Deras träning bestod av upprepade 30 sekunders högintensiva sprintintervaller på cykel och armcykel.

Fria radikaler får härja fritt

Efter perioden med HIIT-träning analyserade forskarna muskelvävnadsprover från deltagarna. Där kunde man se att mitokondrierna, som också kallas för cellernas kraftverk, bara fungerade med halv kapacitet hos deltagarna efter de hårda träningspassen. Det innebär bl.a., att kroppens celler är sämre på att försvara sig mot skador som uppkommer pga. så kallade fria radikaler.

Det är ett allvarligt problem eftersom fria radikaler kan skada cellerna och bl.a. bidra till att risken ökar för hjärt-kärlsjukdomar, cancer och förtida åldrande.

Vänj kroppen vid hård träning

Forskarna bakom den nya studien betonar att nybörjare inte bör köra igång med brutala HIIT-intervaller meddetsamma, utan att de istället långsamt vänjer kroppen vid att träna med högre intensitet.

– Om man är ny på gymmet kan högintensiv sprintträning kanske öka prestationsförmågan, men det är inte alls säkert att det är bra för hälsan, säger forskningsledaren Robert Boushel vid University of British Columbia.

Källa: The FASEB Journal

Vad är HIIT?

HIIT står för high intensity interval training. Det innebär stenhårda intervaller då man ger full gas under några sekunder, med kortare eller längre pauser emellan.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Löpning - Intervall- träningsprogram

Löpning - Intervall- träningsprogram

Löpprogram |

Spring bättre på din favoritdistans

Läs mer
Är långa eller korta intervaller bäst?

Är långa eller korta intervaller bäst?

Fråga oss |

Jag tävlar på löpsträckor om 5 och 10 ...

Läs mer
Fem roliga löppass

Fem roliga löppass

Intervalträning |

Du kommer snart att märka att du blir ...

Läs mer
Intervallträning är bäst

Intervallträning är bäst

Intervallträning |

Ett nytt, norskt forskningsprojekt ...

Intervallträning är bäst
Räkna ut dina intervalltider

Räkna ut dina intervalltider

Intervalträning |

Räkna ut hur snabbt du bör springa dina ...

Kolla löptempot
Nytt
HIIT: Få ut dubbelt så mycket av tiden

HIIT: Få ut dubbelt så mycket av tiden

Intervalträning |

Visste du att du kan förbränna så här ...

Läs mer
Forskare varnar för HIIT

Forskare varnar för HIIT

Intervalträning |

Den populära, högintensiva träningen ...

Läs mer
30 minuter från TOPPformen

30 minuter från TOPPformen

Intervalträning |

Även korta träningspass kan förbättra ...

Läs mer
Är du tillräckligt fit för HIIT?

Är du tillräckligt fit för HIIT?

Intervalträning |

Den populära, högintensiva ...

Läs mer
Den BÄSTA viloställningen

Den BÄSTA viloställningen

Intervallöpning |

Med rätt kroppshållning återhämtar du ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män