Hur viktig är uppvärmningen?

Är det vetenskapligt bevisat att uppvärmning före träning har någon effekt? Eller är det bara bortkastad tid?

Ja, flera vetenskapliga undersökningar visar att uppvärmning förebygger skador och att man kan träna bättre och även prestera bättre under en tävling. I en fackgranskande artikel från 2006 hittades bl.a. fem studier som undersökte om en strukturerad uppvärmning kunde minska antalet skador. Artikeln publicerades i Journal of science and medicine in sport/Sports Medicine Australia och visade att uppvärmning och andra metoder har en skadeförebyggande effekt. Uppvärmningen gör inte bara att kroppstemperaturen stiger utan också att aktiviteten i cellerna ökar och att nervernas förmåga att sända signaler till musklerna förbättras.

Uppvärmningen gör också att nervsystemet förbereds på den typ av rörelser som görs under träningspasset. Cirkulationssystemet aktiveras också och blodkärlen utvidgas så att musklerna kan få mer syre. Lederna smörjs och ledvätskan blir lättflytande. Tillsammans innebär dessa faktorer att kroppen kan prestera optimalt.

Rätt uppvärmning

  • Lägg minst 10 minuter på att värma upp.

  • Öka pulsen gradvis under de första 5–10 min.

  • Under andra halvan av uppvärmningen är det bra att göra rörelser som liknar huvudaktiviteten.

  • Uppvärmningen ska göra att man blir svettig, men inte så att man blir trött i musklerna.

  • Stretcha eventuellt på slutet.

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: