Forskarna: Därför blir vi skadade

45 % av alla nya löpare blir skadade under det första året av sin löpkarriär. Och överraskande nog är det löpare som tar lätt på träningen som är mest utsatta. Ny forskning visar varför löparskadorna uppstår.

15 juli 2013

Ont framme på skenbenet. Värk i knät. Muskelbristning i lår eller vader. Livet som löpare kan vara smärtsamt. En ny studie med 930 löpare som följts under ett års tid visar att 45 procent av alla nybörjare blir skadade under det första året. Och lite överraskande är det främst löparna som har den mest avslappnade inställningen till träning som är mest skadebenägna, medan de löpare som tränar systematiskt och målmedvetet är mindre utsatta.

Forskarna tror att resultaten beror på att de mindre målmedvetna löparna tränar mindre kontinuerligt. De tränar hårt i perioder för att sedan plötsligt göra uppehåll. Att det i sin tur skulle kunna leda till skador är alltså slutsatsen i den här undersökningen som gjorts vid Århus universitet.

Förutom inställningen till träning har forskarna upptäckt att också BMI (body mass index) har betydelse för skaderisken. Det hänger ihop med att en högre kroppsvikt ger en större belastning på benen och därmed en ökad skaderisk. Åldern är också en betydande faktor. Efter fyllda 45 ökar risken för skador. Det beror på att det tar längre tid för en äldre kropp att återhämta sig och att ev. skador från andra sporter påverkar.

Vilken typ av skada man riskerar att få beror i hög grad på om man löper snabbt eller långt.

Skador pga. högt löptempo

  • Irriterad och inflammerad hälsena

  • Muskelbristning i baklår

  • Skador i höftböjare

  • Skador i vader

Skador pga. högt löpmängd

  • Löparknä

  • Hopparknä

  • Knäskålssmärtor

  • Allmän smärta på framsidan av knät

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: