Ta tag i repet

En ny träningsmetod går ut på att sätta tjocka rep i gungning. Därmed ska både styrkan och konditionen öka.

19 september 2011

Det är som bekant inne med funktionell träning, och en ny trend som det har fört med sig är så kallad repträning, som blivit allt populärare. Meningen med repträning är att man ska jobba med ca 15 meter långa och 3–5 cm tjocka rep, som man håller i ena änden och sedan sätter i gungning. Repet sitter fast i den andra änden, t.ex. vid en stolpe. Repträning erbjuds redan nu på många gym som har crossfit på schemat.

Det låter kanske inte så effektivt – eller spännande_– men faktum är att man blir ordentligt svettig när man använder de tunga repen och kör tuffa intervaller så att både konditionen och muskelstyrkan tränas. Speciellt armarna, axlarna och den viktiga bålen får jobba ordentligt när man kämpar med att svänga runt det tunga repet.

Du kan börja med intervaller på 10–20 sekunder och sedan gradvis öka längden på intervallerna så att de tar upp till ett par minuter. Det finns speciella rep att köpa, men ett vanligt tjockt rep på 15 meter från närmaste byggvaruhus fungerar lika bra.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: