Kvinna och man styrketränar
© iStock

Styrketräning: Vett och etikett på gymmet

Lär dig de oskrivna regler som gäller på gymmet, så blir träningsupplevelsen bättre för alla!

9 januari 2017 av Brian Henneberg

1. Ta med dig en handduk till gymmet.

Ingen vill ha någon annans svett på sig. Lägg därför alltid ut en handduk på den träningsbänk du använder. En handduk på en bänk eller på en maskin har dessutom den funktionen att det betyder ”upptaget!”. Om du lämnar en träningsstation utan att ha lagt ut en handduk på den, så innebär det: ”jag är färdig – varsågod att ta över”.

2. ”Reservera” inte träningsmaskinerna.

Du har säkert sett någon charterturist som har börjat dagen med att lägga ut sin handduk på solstolen, så att den är reserverad tills badgästen kommer och lägger sig på den ett par timmar senare. Den taktiken bör du undvika i gymmet. Om du planerar att använda en eller två maskiner under en längre tid i sträck, så är det bättre att använda ”träna emellan”-principen som du kan läsa mer om längst ned på den här sidan.

3. Städa efter dig själv.

Det finns inget mer irriterande än personer som inte lägger tillbaka prylarna på rätt plats. Många har bråttom på gymmet och ingen ids leta i lokalen efter handtaget som brukar ligga i lådan, men som nu har försvunnit eftersom någon slarver varit framme.

4. Tvätta träningskläderna regelbundet.

Att svettas på ett gym är helt normalt, men att lukta illa kan vara ett stort problem för många av de andra som tränar. För att du inte ska lukta som en minkfarm bör du därför tvätta träningskläderna regelbundet.

5. Hjälp till lagom mycket.

Om du blir ombedd att hjälpa någon annan, t.ex. under ett tungt bänkpress­försök, så är huvud­regeln att du bör hjälpa till så lite som möjligt. Håll händerna intill skivstången, men undvik att nudda den såvida du inte märker att det är på väg att gå snett.

6. Cirkelträningen ska tajmas.

Om du ska köra ett cirkelträningspass då du ska byta snabbt mellan träningsmaskinerna, så undvik att lägga in passet under den värsta rusningstiden runt halv fem på eftermiddagen. Då är gymmen oftast mycket välbesökta.

7. Träna när du tränar.

Det låter kanske banalt, men det är ändå värt att påminna om att du inte ska stirra blint på mobilen medan du vilar under träningspassen. Det kan vara provocerande för andra att se att du sitter kvar i en träningsmaskin – som de kanske väntar på att få använda – och gör uppdateringar på Facebook.

8. Stå inte i vägen för andra i onödan.

Det är en av de viktigaste oskrivna reglerna inom träningsvärlden. Ett exempel kan vara att du gör marklyft precis framför knäböj-stativet, så att ingen kan komma åt att använda det. Eller att du tränar med hantlar i dragapparaten eftersom det finns gott om plats där. Undvik det – det skapar bara onödig irritation hos de andra som tränar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: