Så ställer du in roddmaskinen

Roddmaskinen är perfekt för alla som vill ha snabba resultat –på gymmet eller hemma i vardagsrummet.

22 december 2011

Dragfaktor Hur jobbigt träningspasset blir beror på hur du ställer in den s.k. dragfaktorn. På de flesta maskiner görs det med ett handtag vid sidan av svänghjulet. Titta på maskinens monitor och gå in på ”visa dragfaktor”, medan du vrider på handtaget. När skärmen visar 105 kan du börja ro. Erfarna roddare kan ställa in maskinen på 115–120, vilket ofta motsvarar 3–4 på svänghjulet. Det värdet liknar motståndet på vattnet.

Strokes (takt) Anger antalet årtag per minut. Om du ställer in dragfaktorn högt, samtidigt som du inte tar så många årtag per minut, så tränar du främst styrka. Och tvärtom – ju fler årtag med låg dragfaktor, desto mer tränas konditionen. Ett bra träningsprogram tillgodoser bägge delarna. Börja med att ro ett par minuter med 20–22 årtag per minut, medan du fokuserar på att använda benen så mycket som möjligt. När du lärt dig tekniken kommer du märka att benmusklerna jobbar mest.

Mellantid per 500 meter Inom roddsporten brukar man jämföra tider på 500 meter. En tumregel säger att man ska kunna ro ca 2 sek. snabbare per 500 meter om man ökar takten med två årtag per minut.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: