Mand i romaskine, Fitness center, Total, Grøn trøje, Indendørs,

Maxad träning på gymmet

Vi har satt ihop ett perfekt nybörjarprogram. Det ger dig ett maximalt träningsutbyte på kortast möjliga tid.

Träningsprogram Övningarna hör ihop parvis. De första veckorna kan du prova att göra två omgångar av alla fyra övningsparen.

  • A1 Benböjningar + A2 Bencurl x 2

  • B1 Ryggdrag + B2 Armböjningar x 2

  • C1 Marklyft + C2 Tåhävningar x 2

  • D1 Sneda armlyft + D2 Raka armdrag x 2

Gör så här Börja med A1 och fortsätt direkt med A2. Först därefter vilar du i en och en halv minut. Gör två omgångar, fortsätt sedan med B1 och B2, därefter C1 och C2 och till sist D1 och D2. Varje superset utförs alltså två gånger. När du blir starkare kan du öka till 3 x resp. superset och nöja dig med en minuts vila.

Avsluta programmet med 3 x 500 meters rodd. Ställ in roddmaskinen på så pass lätt motstånd att du orkar ro allt vad du kan i 500 meter. Vila i en minut efter varje 500-metersintervall.

Sänk vikten långsamt

Låt det ta 3 gånger så lång tid att sänka vikten som det tar att lyfta den. På så sätt blir du starkare och får större muskler. Öka vikten med jämna mellanrum. När du t.ex. kan göra 10 benböjningar i båda seten är det dags att öka vikten.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: