Praktiska tips Undvik de allra minsta greppen i början, och koncentrera dig i stället på de större. Det gör att klättringsförmågan utvecklas gradvis. Använder man de små greppen för mycket ökar också risken för överbelastningsskador – speciellt i början. © Colourbox

Klättring

Meningen är att man ska klättra uppför en vägg som är försedd med alla möjliga typer av grepp. Det är krävande både fysiskt och mentalt, och balansen, tekniken och styrkan tränas. Koncentrationsförmågan tränas också. ErsätterAtt klättra på en vägg är ett bra alternativ till de flesta olika träningsformer, eftersom man använder helt andra muskelgrupper än när man t.ex. löptränar eller cyklar. Har man redan provat utomhusklättring så är inomhusklättring ett naturligt alternativ.

14 oktober 2010

Meningen är att man ska klättra uppför en vägg som är försedd med alla möjliga typer av grepp. Det är krävande både fysiskt och mentalt, och balansen, tekniken och styrkan tränas. Koncentrationsförmågan tränas också.

Ersätter

Att klättra på en vägg är ett bra alternativ till de flesta olika träningsformer, eftersom man använder helt andra muskelgrupper än när man t.ex. löptränar eller cyklar. Har man redan provat utomhusklättring så är inomhusklättring ett naturligt alternativ.

Men om man t.ex. brukar föredra att löpträna så ger klättring helt nya möjligheter och utvecklar färdigheter som t.ex. smidighet, balans och koordination. Det har man stor nytta av när det våras och det är dags att ge sig ut och löpträna i skogen igen.

Kondition/uthållighet

Om man jämför med löpträning så händer inte särskilt mycket med pulsen när man sysslar med klättring. Man bör alltså välja andra alternativ om det främst är konditionen man vill träna.

Styrka/smidighet

Klättring är en effektiv form av styrketräning för hela kroppen. När man hänger på väggen och all kraft ska föras över till nästa lilla grepp, så får nästan hela kroppen jobba: benen, fötterna, armarna, händerna och fingrarna, men även magen och ryggen aktiveras.

Det är många små och otränade muskler som måste spännas för att man inte ska falla ned från väggen.

Eftersom man hela tiden kämpar mot tyngdkraften och är koncentrerad på att inte ramla ner så tränas i hög grad också balansen, koordinationen och tekniken.

Mentalt

I början kommer det garanterat att kännas ovant – och kanske lite obehagligt – att klättra uppför en lodrät vägg. En känsla av att man måste mobilisera alla sina krafter för att överleva brukar infinna sig de första gångerna.

För många ger det en adrenalinkick. När man vänjer sig kommer den känslan att bytas ut mot en mer koncentrerad inställning. Man märker snabbt hur motiverande det är att klara av att behålla lugnet och disponera krafterna när musklerna börjar bli trötta och krafterna sinar.

Tillgänglighet

I vissa städer finns det lokala klätterklubbar eller center som har klätterväggar. På många platser kan man få undervisning och lära sig vilken utrustning som behövs och vilka säkerhetskrav som ställs. Det brukar även finnas möjlighet att låna utrustning i början.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: