Crosstrainer Crosstrainern kan bäst beskrivas som en kombination av löpbandet, motionscykeln och stepmaskinen.

Crosstrainern gör att man blir rejält svettig

Crosstrainern passar perfekt för dig som vill ha ut maximalt av din träning. Även om crosstrainern är ett skonsamt val, så är den faktiskt ändå en av de effektivaste maskinerna…

28 oktober 2016 av K. Danborg

Vad är en crosstrainer?

Crosstrainern är ett populärt val som bäst kan beskrivas som en kombination av löpbandet, motionscykeln och stepmaskinen. Den är lika skonsam som motionscykeln eftersom du slipper alla stötar mot benen och vidare upp i kroppen. Samtidigt så bär du upp din egen kroppsvikt precis som när du springer.

Vad passar en crosstrainer bäst till?

Crosstrainern gör att du blir rejält svettig och du förbränner massor av kalorier. Om du använder de rörliga handtagen på crosstrainern istället för det fasta handtaget, så aktiverar du dessutom hela kroppen. Crosstrainern kan användas av alla, men den passar särskilt bra för dem som får ont av att springa. Rörelsemönstret liknar löpning och träningen på crosstrainern har du nytta av även som löpare.

Hur lätt är crosstrainern att använda?

Det är mycket lätt att lära dig att använda crosstrainern, men det kan ta ett tag innan rörelsen känns helt naturlig. Särskilt den höga kadensen kräver en tids tillvänjning.

Finns det risk för skador med en crosstrainer?

Skaderisken är mycket liten när man tränar på en crosstrainer. Det finns ingen landningsfas under rörelsen, så du slipper alla de stötar mot benen och vidare upp genom kroppen som du får när du springer. En del personer upplever att fötterna domar bort av crosstrainern, men det varar bara några få minuter efter att man slutat.

Vilka nackdelar finns det med en crosstrainer?

Löpning stärker skelettet. Den effekten ger inte crosstrainern eftersom du har fötterna på fotplattan hela tiden och därför inte belastar skelettet lika mycket. Dessutom kan koordinationen bli ett problem när hastigheten ökar. Det är bättre att öka belastningen i stället.

Slutbedömning av crosstrainern

  • Kondition med träning på en crosstrainer: 5/6
  • Förbränning med träning på en crosstrainer: 5/6
  • Hälsa med träning på en crosstrainer: 4/6

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: