5 tecken på att du tränar för hårt

Här är 5 tecken på att du ska träna mindre intensivt på gymmet.

5 september 2016 av Anna Sjøstrøm / I FORM

Träning är sunt och roligt. Men det kan också bli för mycket och då är det allt annat än nyttigt och kul.

1. Ömheten fortsätter

Ömma muskler är nästan oundvikligt när du pressar dig själv. Men upplever du att ömheten sitter kvar under en längre period, ska du ge kroppen vila och kanske istället använda en foamroller eller beställa en tid för massage.

2. Du är konstant spänd i ansiktet

Det låter kanske löjligt men om du konstant är spänd i anisktet, och du inte kan le lite under träningen, då kan det vara ett tecken på att du tränar för hårt. Du behöver ta det lite lugnare och känna att det faktiskt går att ha roligt och träna samtidigt.

3. Du får hela tiden håll

Hur många av oss har vuxit upp med att håll i sidan är något som ska springas bort? Nu är det slut med det. Har du en tendens till att ofta vara plågad av håll i sidan på dina löpturer? Då kan det vara en indikation på att de muskler som hjälper dig att andas är överbelastade. Minska på tempot och gå om du behöver.

4. Din vinnarskalle försvinner

Liksom träning kan förebygga stress och depression, kan överträning orsaka humörsvängningar och irritation. Personer som övertränar blir ofta likgiltiga inför om träningskompisen kan göra fler repetitioner eller springa snabbare. Tänk på vilket humör du är på när du tränar.

5. Du är alltid törstig

Kan du inte släcka törsten? Då kan du mycket väl vara uttorkad. Se till att få druckit nog med vätska under din träning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: