Mand træner biceps
© iStock

11 styrkebegrepp du bör kunna

Undvik att se ut som ett levande frågetecken när någon pratar med dig på gymmet. Här är en ordbok med all träningsslang du bör känna till.

9 januari 2017 av Brian Henneberg

1. Reps

Reps, repetitioner och upprepningar är olika begrepp för samma sak. Det beskriver hur många gånger man lyfter en vikt. Om man lyfter den 10 gånger innan man vilar, så har man gjort 10 reps.

2. Dropset

En teknik som innebär att man direkt efter ens sista vanliga set byter till en lättare vikt och fortsätter att lyfta. När man inte orkar med fler reps, så tar man en lättare vikt och fortsätter. 

3. Failure

Att träna till failure innebär att man tränar tills man överhuvudtaget inte orkar lyfta vikten mer. Det kallas också att man tränar till utmattning.

4. Guns

Slang för biceps (muskeln på fram­sidan av överarmen). 

5. Intensitet

Om man bara orkar lyfta en vikt en gång så kallas det one repetition max (1RM). Med intensitet menas en viss procent av 1RM. 80 % af 1RM innebär t.ex. hög intensitet (tung vikt, få reps).

6. ”Hur mycket har du kvar?”

Vanlig fråga från någon som undrar om du snart är färdig med det du håller på med. Här svarar du alltid med det antal set du har kvar, dvs. antalet omgångar du har kvar att göra..

7. Progression

För att bli större och starkare är det viktigt att musklerna hela tiden får jobba hårt. Det får de om man gradvis ökar belastningen. Det är det som kallas progression.

8. DOMS

Betyder ”delayed onset muscle soreness” – alltså försenad träningsvärk. Det beskriver den muskelvärk man kan uppleva dagarna efter ett träningspass. 

9. ROM

Står för ”range of motion” och beskriver hur stort rörelsesutslag man har under en övning. Full ROM i knäböj innebär t.ex. att rörelsen är djup och att rumpan kommer nära golvet.

10. SPLIT

Beskriver hur ofta man tränar olika muskelgrupper. Med s.k. 3-split har man t.ex. delat in kroppen i tre partier. Om man däremot tränar hela kroppen varje gång så heter det fullbody. 

11. Koncentrisk

När man lyfter en vikt så kallas det koncentrisk rörelse. När man sänker vikten igen, så kallas det excentrisk rörelse. Generellt gäller det att vikter ska lyftas snabbt och sänkas långsamt. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: