© Colourbox

Fem myter om kramp

Känner du dig också förvirrad av alla de mystiska förklaringar som finns om vad som orsakar muskelkramp och hur det ska förebyggas? Vi tar hål på myterna.

23 juli 2013 av Martin Kreutzer

**1.

Kramp

beror alltid på saltbrist** Fakta: Kramp orsakas av en lång rad faktorer. Saltbrist är troligen en av dem. Att kramp alltid beror på saltbrist finns det enligt forskarna inget som tyder på.

2. Vitaminer påverkar inte kramprisken Fakta: Undersökningar visar att brist på minst tre olika B-vitaminer i kosten ökar risken för muskelkramp. Det handlar om tiamin, pantotensyra och vitamin B6, som alla ingår i fullkornsprodukter och kött.

3. Alla människor drabbas av kramp Fakta: Det varierar en hel del hur känslig man är för att få kramp. Vissa drabbas ofta, medan andra mer sällan råkar ut för kramp. Forskare menar att fem procent av världens befolkning aldrig får kramp.

4. Vatten och mineraler förebygger kramp Fakta: För att förebygga kramp är det viktigt att regelbundet fylla på med vatten och så kallade elektrolyter (annat ord för mineraler) som oftast ingår i sportdrycker. Kramper är dock svåra att undvika helt och hållet. För oavsett vad du stoppar i dig, så är det inte tillräckligt för att kompensera den tuffa belastning som musklerna utsätts för. Det märks bland annat på att många topptränade fotbollsspelare ofta får kramp när en match går till förlängning.

5. Bananer förebygger kramp Fakta: Bananer innehåller många av de mineraler som kan motverka kramp. Koncentrationen är dock så låg att det är tveksamt om bananer kan förhindra kramp om man har förlorat en massa mineraler och varit fysiskt aktiv i flera timmar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: