© iStockphoto

Därför ska du INTE avsluta träningen i högt tempo

Nya rön avslöjar ett överraskande enkelt knep för att behålla träningsmotivationen.

27 september 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Det kan vara bra att avsluta träningspassen i ett långsamt tempo. Inte för att få bort mjölksyran, utan helt enkelt för att få ett behagligare minne från träningen.

Ny amerikansk forskning från Iowa State University visar nämligen att vi kommer ihåg mest från slutet av våra träningspass och inte från träningspassen som helhet.

Om du har krafter kvar i slutet av träningspasset, så kommer du också vara mer benägen att tänka positivt på hela träningspasset när du tänker tillbaka på det senare.

Och det gör i sin tur att det blir lättare att komma ut och träna igen nästa gång, vilket du som kämpar för att hålla motivationen uppe har nytta av.

Behagligt träningsminne

I studien fick 46 otränade genomföra ett 15 minuter långt träningspass på motionscykel. Hälften ökade gradvis tempot, medan den andra halvan gradvis sänkte tempot.

Under tiden fick försökspersonerna ange hur bra träningen kändes. Föga överraskande så upplevde den första gruppen att det blev mer och mer obehagligt, medan den andra gruppen upplevde det omvända.

Men när de tillfrågades efteråt hur de upplevde träningen så var det stor skillnad. Gruppen som cyklade gradvis långsammare upplevde att träningen varit mer behaglig, och de gav högre poäng när de skulle bedöma i hur hög grad de skulle tänka sig att genomföra samma typ av träning igen.

Mönstret var detsamma oavsett om de tillfrågades 15 minuter, 24 timmar eller 7 dagar efter försöket.

Källa: Journal of Sport & Exercise Psychology

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: