© Getty Images

Därför är det bra att träna på morgonen

Utnyttja de ljusa morgnarna, gå upp tidigt och träna innan du sätter igång med dagens alla bestyr. Förutom att träningen blir tidigt "avklarad", så får du också en rad fysiska och mentala fördelar.

Det är både lättare och mycket roligare att träna då det är ljust och fint. Och ljusa morgnar är som gjorda för träning.

Förutom att du kommer upp tidigt och tränar medan gator och parker ligger öde och trafiken inte är igång ännu, så finns det også en hel rad fysiska och mentala fördelar med morgonträning.

Morgonträning
Ta ditt lyckopiller:

Träning utsöndrar massor av endorfiner i hjärna, nerv- och mag-tarmsystemet. Endorfiner kallas också för naturliga lyckopiller och om du ”tar” dem redan på morgonen, så smittar det av sig på ditt humör resten av dagen.

Fettförbränningen ökar:

Det är inte nödvändigt att äta innan träningen. Om du struntar helt i att äta frukost kan du faktiskt öka fettförbränningen med cirka 20 procent resten av dagen, visar ny forskning. Orsaken är att kroppen förbränner fett om den har brist på kolhydrater och den effekten håller i sig resten av dagen.

Blodtrycket sjunker:

Morgonträning är bra för blodtrycket. Forskarna vet inte den exakta förklaringen, men det har visat sig att morgonträning kan göra att blodtrycket sjunker med ca 10 procent under resten av dagen och med hela 25 procent under natten.

Sömnen förbättras:

Effekterna av morgonträning varar ända till nästa morgon. Det har nämligen visat sig att nattsömnen också blir betydligt bättre.

Så kommer du i gång med morgonträning

Logga in som prenumerant här och ta del av alla bra tips om morgonträning och se hur du ska göra för att bli en "morgonlärka".

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: