© Anita Graversen

Så undviker du skador i crossfit

Här är tre vanliga crossfitskador – se hur du undviker och hanterar dem. Tekniken är en helt avgörande faktor.

20 augusti 2012 av Mette Hvistendahl Munch.

Ryggskador

Orsak:Crossfit handlar både om konditionsträning och lyft. Det är oftast i samband med lyften som ryggen tar skada. Det beror i sin tur på att man använder fel teknik och att man lyfter för många kilon under en lång period. Farliga övningar:Marklyft är en klassiker som kan orsaka ryggbesvär. Det är en övning där man kan lyfta tungt och därmed ökar också skaderisken om man lyfter fel. Det är därför viktigt att hålla ryggen rak och spänna bålmuskulaturen för att få en stabil och bra kroppshållning. En träningskompis är också värdefull. Åtgärd:Ju mer man spänner bålmuskulaturen, desto mindre är risken för ryggproblem. Det är därför bra att träna rygg och mage.

### Axelskador **Orsak:** Det är sällan man tar ut rörligheten i axellederna maximalt till vardags och därför är det också lätt att man blir stel i axlarna. Om man t.ex. sitter stilla länge framför en dator så dras axlarna framåt om man inte ser över sin arbetsställning. Även träning i bänkpress kan leda till framåtdragna axlar. **Farliga övningar:** Svängande armdrag, dips och i viss mån armhävningar. Övningarna är belastande för muskler, leder och senor eftersom axlarna pressas ut i ytterställning. **Åtgärd:** Nyckelorden är stabilitet, smidighet och styrka. Regelbunden stretchning av bröstmusklerna varje dag gör att axlarna dras tillbaka. Dragövningar i olika riktningar är också bra.

Knäskador

Orsak:Knäna utsätts för en hel del belastning eftersom vi använder dem hela tiden. Skadorna uppstår oftast pga. att man använder kroppen på fel sätt i vardagen – t.ex. en dålig löpteknik eller fel skor. När knäna sedan belastas vid crossfitträning så kan man få ont. Farliga övningar:Benböj och olika hopp. När man gör benböjningar är det viktigt att tårna och knäna pekar åt samma håll. Om man lägger på för mycket vikter är det lätt att knäna vinklas inåt och belastas på fel sätt. Åtgärd:Det är viktigt att stärka musklerna runt knäleden och att träna benböjtekniken utan vikter så att kroppen lär sig rätt rörelser.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: