Crossfitpasset CINDY: 5 pull-ups, 10 armhävningar och 15 airsquats (knäböj utan vikt). 20 minuter AMRAP (dvs. så många varv som möjligt). © Istock

Så effektiv är crossfit

Om man tränar crossfit så känner man nog redan till detta. Men nu har även forskarna slagit fast det. Crossfit är en effektiv träningsform, både när det gäller puls och förbränning.

24 juli 2015

Alla som någon gång har deltagit i ett crossfitpass vet hur jobbig träningsformen kan vara. Detta bekräftas nu i en pilotstudie från Kennesaw State University i USA.

I studien förbrände försökspersonerna i snitt 261 kalorier under 20 min. crossfitträning, vilket – beroende på kroppsvikt – ungefär motsvarar ett tempopass i löpning på 20 minuter. Dessutom gör crossfitpasset CINDY, till skillnad från ett löppass, att betydligt fler muskler i kroppen aktiveras.

Och det är kombinationen av hög intensitet och stor muskelaktivering som gör träningen så effektiv, hävdar en av forskarna som ligger bakom studien. – Träningspasset CINDY involverar endast tre kroppsviktsövningar, men eftersom övningarna aktiverar många muskelgrupper och man tränar intensivt, så imponerar verkligen träningsformen när det gäller kaloriförbränningen, säger forskaren Brian Kliszczewicz vid Kennesaw State University.

Gå på upptäcktsfärd i vårt crossfit-universum

Data från studien

  • Träningstid i minuter: 20
  • Kalorier förbrända per minut: 13
  • Kalorier förbrända totalt: 261
  • Genomsnittspuls under passet: 171
  • % av maxpuls under passet: 91
  • % av max syreupptagningsförmåga (VO2 max) under passet: 64
  • Antal varv som försökspersonerna genomförde i genomsnitt: 18
Försökspersonerna var i genomsnitt 27 år och alla hade tränat crossfit i minst tre månader innan studien började.

Source #Journal of Sport and Human Performance.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: