En myt att crossfit ger fler skador

Det är en myt att crossfit ger många skador, anser forskare.

7 mars 2016

Du kan lugnt fortsätta packa träningsväskan och besöka ditt lokala crossfitcenter. Den populära träningsformen beskylls ibland för att orsaka skador, men skaderisken är inte alls så stor som ryktet säger. Det fastslår forskare vid Århus universitetssjukhus.

Deras studie med 1 000 crossfitutövare visade att 13 procent blev skadade. Den siffran är dock inte särskilt hög jämfört med antalet skador inom andra idrotter.

Det förefaller inte vara överdrivet många skador inom crossfitsporten. Men det är viktigt att fokusera på tekniken så att man lär sig att göra alla nya övningar på rätt sätt. Dessutom bör man starta med en låg träningsmängd och öka belastningen efterhand, anser forskargruppen som ligger bakom projektet.

Forskarna har dessutom helt nyligen avslutat en studie som visade att ett 12-veckors crossfitprogram resulterade i lägre fettprocent samt ökad muskeltillväxt och styrka hos testdeltagarna.

NYA RÖN

Crossfit är en effektiv träningsform som definitivt kan rekommenderas. Den slutsatsen drar en forskargrupp efter att de genomfört en studie med 42 testpersoner som inte utövat crossfit tidigare. Testpersonerna tränade på ett lokalt gym 2–3 gånger i veckan under 12 veckor. Resultat:

  • Testpersonerna ökade i genomsnitt sin muskelmassa med 0,7 kilo under testperioden.
  • De gick i genomsnitt ned 1,2 kilo i fett.
  • Deras styrka i höger lår mättes också och även där visade sig crossfitträning vara gynnsam.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: