TÄNK PÅ: Undvik att komma upp på tå på den främre foten. Om du vill att övningen ska bli jobbigare kan du hålla en vikt i händerna. © Valling.com

Del 2: Utfall

Crossfit-skolan video: Utfall tränar framlår, baklår, rumpa och balans.

27 mars 2015 av Frederik Aegidius & Jesper U. Larsen.

Så gör du crossfit-övningen på rätt sätt:

1. Stå med fötterna höftbrett isär. Spänn magen och sätet lätt.

2. Ta ett långt kliv framåt med ena benet – foten ska vara längre fram än knät. Det motsatta knät ska bara nudda golvet. Gå tillbaka till stående position igen genom att skjuta ifrån kraftfullt med det främre benet. Byt ben nästa gång du kliver fram.

Tempo: Kontrollerat ned. Om du kan får du gärna jobba explosivt på uppvägen.

Du tränar: Framlår, baklår, rumpa och balans.

BONUSÖVN. DEL 2Efter att du gjort maskgång och utfall i 10 minuter gör du så många benböjningar som möjligt på 60 sekunder följt av så många armhävningar som möjligt på 60 sekunder.BENBÖJNINGARGör så här:
  • 1. Börja i stående. Spänn rumpan och magen och sträck på ryggen.
  • 2. Skjut höften bakåt och sträck upp bröstet.
  • 3. Sänk höften så mycket att den hamnar under knähöjd. Sträck på benen och återgå till startpositionen.
Tempo: Kontrollerat ned, explosivt upp.
ARMHÄVNINGARGör så här:
  • 1. Ligg på magen med fötterna sträckta och tårna mot golvet. Placera händerna under axlarna eller lite bredare.
  • 2. Spänn magen och rumpan och pressa dig upp med raka armar.
Tempo: Explosivt upp, kontrollerat ned.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: