TÄNK PÅ: Se till att gå så långt ned att låren åtminstone blir parallella med golvet. © Valling.com

Squat jumps - crossfit övning

Crossfit-skolan video: Squat jumps tränar rumpa, framlår, baklår, innerlår samt bål och balans.

28 januari 2015 av Frederik Aegidius & Jesper U. Larsen.

Så gör du crossfit-övningen på rätt sätt:

1. Stå med axelbrett avstånd mellan fötterna. Spänn rumpan och dra in magen. Håll händerna bakom nacken.

2. Med vikten på hälarna (utan att lyfta tårna!) skjuter du höften bakåt och sänker rumpan. Sänk höften så långt ned att den hamnar under knähöjd och se till att knäna befinner sig rakt över tårna. Sträck upp bröstkorgen.

3. Hoppa därefter så högt du kan och landa mjukt med lätt böjda ben innan du upprepar övningen.

Tempo: Snabbt eller långsamt – huvudsaken är att rörelsen görs kontrollerat.

1 minut per runda

Du tränar: Rumpa, framlår, baklår, innerlår samt bål och balans.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: