Arghh. Får du panik om du missar en träning? © Colourbox

Beroende av träning?

För mycket träning kan göra vanliga motionärer till osociala träningsnördar, visar en tysk undersökning.

28 oktober 2013

Ordet ”lagom” gäller också inom träningsvärlden. Jakten på träningskickar kan ibland gå till överdrift och leda till ett starkt träningsberoende.

Det slår tyska forskare fast i en ny studie där fler än 1 000 motionärers träningsvanor undersöktes. Av dem låg cirka fem procent i farozonen för att utveckla ett träningsberoende som kunde sätta hälsan på spel.

Mest utsatta var yngre idrottsutövare inom uthållighetsidrotter som löpning, cykling och triathlon.

Det blir till ett problem om man blir besatt av att träna och åsidosätter allt annat i jakten på nya träningskickar. Det kan bli början till en ond social cirkel som i värsta fall kan leda till svåra depressioner som går ut över såväl vänner som äktenskap.

Tre tecken på att du tränar för mycket:

  • Du blir rastlös och har svårt för att ta det lugnt om du inte har tränat tillräckligt.
  • Du börjar gradvis att dra dig undan ditt sociala liv på bekostnad av träningen.
  • Du struntar i alla kroppens signaler och fortsätter att träna trots begynnande skador och överansträngning.

Source #Friedrich-Alexander universitetet

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: