© Colourbox

B-människor skippar träningen

Svårt att komma igång och träna? Då är det kanske din dygnsrytm det är fel på, visar ny forskning.

13 augusti 2014

Om du går och lägger dig sent på kvällen och sover länge på morgonen, så ökar risken för att du hoppar över träningen. B-människor sitter nämligen still mer än A-människor och har svårare för att hålla fast vid sina träningsrutiner. Det visar ny forskning från Northwestern University i Chicago.

De försökspersoner som karakteriserade sig själva som ”nattugglor”, upplevde att de hade svårare för att träna till vardags, och de använde sig oftare av ursäkter för att skippa träningen – t.ex. att de inte hade tid.

– Även bland friska, aktiva individer hänger dygnsrytmen samman med aktivitetsmönster och inställning till fysisk aktivitet, säger Kelly G. Baron, ansvarig för studien.

ÄNDRA DIN DYGNSRYTM

  • Endast cirka 30 procent av befolkningen anses vara antingen A-människor eller B-människor. Övriga kan utan problem ställa om till en annan dygnsrytm.
  • Om du vill bli bättre på att kliva upp tidigt så är fasta rutiner den bästa metoden. Gå t.ex. till sängs kl. 22 varje kväll och se till att få 7–8 tim. sömn. Bara utpräglade B-människor kommer att fortsätta vara morgontrötta efter 1–2 veckor.
  • Dämpa all belysning från datorer och teveskärmar en timme före läggdags.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: