Social återhämtning Forskning visar att vi rent hormonellt återhämtar oss snabbare genom en bra social samvaro efter träning. © iStockphoto

Social samvaro påskyndar återhämtningen

Forskning avslöjar hälsovinsterna av social återhämtning efter träning.

5 oktober 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Ny forskning visar att kroppen behöver längre tid på sig för att återhämta sig efter hårda träningspass än vad man hittills har trott. Åtminstone när man tittar på den rent hormonella återhämtningen.

Det kan nämligen ta ända upp till 72 timmar innan testosteronnivån är normaliserad igen efter ett hårt träningspass. Och om man tränar för tidigt så kan det försämra kroppens förmåga att återuppbygga muskler, minska andelen röda blodkroppar samt leda till trötthet.

Social återhämtning

Som tur är finns det en bra metod för att sätta fart på kroppens återuppbyggnad – social återhämtning, t.ex. i form av nedvarvning eller annan social samvaro med träningskompisarna.

En studie från Imperial College i London visar att om man befinner sig i en positiv social miljö efter träningspassen, så återfår våra hormonsystem balansen snabbare än om vi är ensamma. Liknande resultat kom man fram till i en studie från Emory University, där man såg att social samhörighet i grupp gav högre testosteronnivåer hos fotbollsspelare

Återhämtning med lugn löpning

Hur ska man då göra? Det kan t.ex. innebära att man stannar kvar i målområdet och hejar på kompisarna i ett lopp, att man avslutar gemensamma löppass med ett par kilometers lätt nedjogg, att man tar ett gemensamt stretchningspass efteråt eller att man kanske äter en gemensam återhämtningsmåltid.

Men man kan självklart också använda de nya rönen som en ”bra” ursäkt för att ta en öl med kompisarna efter träningen.

Källor: European Journal of Applied Physiology, Physiology & Behavior

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: