Sju tecken på att du ska ta en vilodag

Om du känner igen några av dessa signaler från kroppen, så kan det finnas anledning att ställa in dagens planerade träning och ladda batterierna istället.

5 oktober 2017 av Hans Westhausen Gottlieb

Hög vilopuls

Börja dagen med att kontrollera din vilopuls. Om den är högre än normalt så bör du vänta med att träna till morgondagen. Det gäller särskilt om du har planerat in ett tufft träningspass.

Dålig sömn

Har du (återigen) haft en natt med avbruten sömn, eller hade du svårt att somna i går kväll? I så fall kommer din kropp att vara sämre rustad för att stå emot en hög träningsbelastning. Sömnproblem kan dessutom vara ett tecken på överträning.

Mörk urin och viktnedgång

Om din urin är mörkgul på morgonen efter en träningsdag, och om badrumsvågen dessutom visar att du har gått upp i vikt, så lider du sannolikt av vätskebrist. Dehydrering hämmar dig fysiskt och kan påverka nästa träningspass. Se till att inta tillräckligt med vätska (och ev. salter) innan nästa träning.

Nedsatt prestationsförmåga

Har du känt dig trött och seg under de senaste träningspassen – oavsett intensiteten – så bör du låta kroppen få lite extra vila.

Småförkyld

Sjukdom och menstruation ökar stressen på kroppen, immunförsvaret tvingas jobba lite hårdare och det gör i sin tur att kroppens återhämtningstid ofta förlängs.

Dåligt humör och låg energinivå

Om du känner dig nedstämd och/eller orkeslös, så kan det vara tecken på att din kropp inte är återhämtad. Om kroppen är stressad pga. träning eller annat, så påverkas dopamin-nivån och humöret sjunker.

Ledvärk

Till skillnad från vanlig träningsvärk, som oftast är helt ofarlig, så bör smärta i senor och leder tas mer på allvar. Ta en extra vilodag eller träna med låg belastning.   

Vill du veta mer om träning, skador, hälsa, motivation och mycket mer så kan du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I tidningen får du alla nya rön om träning samt inspiration till ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: