Fyll upp För att förebygga tröttheten måste du se till att dricka ordentligt under och efter träningspasset. © Andreas Mikkel

Musklerna blir trötta

Trötthet beror på att kroppens energiförråd tar slut. Det gäller särskilt i musklerna som arbetar. När du tränar så förbrukar du nämligen de kolhydrater som finns lagrade där som långa sockerkedjor. Samtidigt gör träningen att det bildas mikroskopiska skador i musklerna som frisätter olika ämnen. Dessutom sker en uttorkning som får energiprocesserna i cellerna att gå långsammare. Motverka tröttheten

19 maj 2010

Trötthet beror på att kroppens energiförråd tar slut. Det gäller särskilt i musklerna som arbetar. När du tränar så förbrukar du nämligen de kolhydrater som finns lagrade där som långa sockerkedjor.

Samtidigt gör träningen att det bildas mikroskopiska skador i musklerna som frisätter olika ämnen. Dessutom sker en uttorkning som får energiprocesserna i cellerna att gå långsammare.

Motverka tröttheten

För att förebygga tröttheten måste du se till att dricka ordentligt under och efter träningspasset. Det är också viktigt att du fyller på med kolhydrater under och direkt efter de långa träningspassen för att motverka tröttheten. Det gör att musklernas energiförråd fylls på. Eftersom glykogendepåerna blir större av kolhydraterna, innebär det också att du minskar risken att få "soppatorsk" ute på långpasset.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: