DÄRFÖR får du mest ont dag 2

Vet du varför du har mest ont i kroppen två dygn efter ett hårt träningspass?

19 september 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Efter ett tufft träningspass kan man vakna upp dagen efter och tro att träningsvärken knappast kan bli mycket värre. Men, men – när det har gått ca 36 timmar efter ett träningspass så visar det sig att man varken kan gå eller röra sig som man brukar.

Vi har tittat närmare på hur det kan komma sig träningsvärken blir allra värst dag 2.

Försenad träningsvärk

Det finns många teorier om varför träningsvärken ofta är som värst flera dagar efter själva träningspasset. Fenomenet kallas ”Delayed Onset Muscle Soreness” (DOMS), vilket innebär att träningsvärken blir försenad.

DOMS inträffar vanligtvis 1–3 dagar efter ett träningspass, men kan ibland inträffa ända upp till 10 dagar efteråt. Det finns många hypoteser till muskelvärken och bland annat tros ansamling av mjölksyra, inflammatoriska tillstånd och skadade muskelfibrer kunna ligga bakom.

Mest troligt är förklaringen dock att det är en kombination av flera av de existerande teorierna.

Orsaker till försenad träningsvärk

En sak är säker och att det är särskilt en form av muskelarbete som ger DOMS. Det handlar om så kallade excentriska muskelsammandragningar, då muskeln drar ihop sig samtidigt som den förlängs. Det kan t.ex. kännas i vadmusklerna när man löper i nedförsbackar.

DOMS inträffar oftast i otränade muskler, och det är därför man kan få träningsvärk i flera dagar om man testat en helt ny träningsform. Det är också det som gör att idrottare ofta får mer träningsvärk i början av en säsong. För att du ska slippa obehaget bör du därför se till att träna musklerna med jämna mellanrum.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: