© Istock

24 timmars vila är bäst för din träning

Om du vill få ut optimalt av din styrke- och konditionsträning bör du vila en dag mellan de olika träningsformerna.

5 maj 2015

Det är lockande att träna både på löpband och med vikter när man är på gymmet. Men vill man ha ut maximalt av sin konditions- och styrketräning är detta inte det bästa upplägget.

Franska forskare har jämfört effekten av ett sju veckor långt träningsprogram i tre olika testgrupper som alla tränade två gånger i veckan. Den ena gruppen ägnade sig åt både styrke- och konditionsträning samma dag, medan de två andra grupperna delade upp de två träningsformerna med vilopauser på 6 resp. 24 timmar.

Det visade sig att de bästa resultaten presterades när man tränade styrka och kondition under olika träningspass med 24 timmars vila emellan.

Styrkeförbättring Ökat konditionsvärde
Kombinerad styrke- och konditionsträning 1,9 % 3,8 %
Styrke- och konditionsträning med 6 timmars vila emellan 6,7 % 4,1 %
Styrke- och konditionsträning med 24 timmars vila emellan 9,1 % 8,8 %

Source #JSCR.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: