Lyssna och hoppa När du hör att repet nuddar golvet ska du hoppa.

Är rephoppning effektivt?

På gymmet där jag tränar finns det hopprep vid sidan av maskinerna. Är rephoppning bra?

Om du främst brukar styrketräna på gymmet så kan rephoppning vara ett komplement som ger dig ett bra konditionsträningspass – om du nu är ute efter att även förbättra konditionen.

Rephoppning är lika effektivt som löpning i 9–10 km/h när det gäller kaloriförbränning.

För boxare är hopprepet ett oumbärligt träningsredskap för att komma i form. Rephoppning förbättrar både fotarbetet och konditionen.

Men för att få bästa möjliga utbyte av hopprepet måste man naturligtvis kunna hålla det i gång. Träna på att hoppa utan avbrott i några sekunder – utan att snubbla.

Hoppa till exempel i 15 sekunder och ta sedan en kort paus. När du klarar av att hoppa i 15 sekunder försöker du att hålla igång repet i 30 sekunder. Tänk på att hålla ihop benen och försök att komma upp i 2–3 minuter åt gången.

Därefter kan du prova på några av de andra hoppvarianterna som gör att rephoppning är så effektivt för konditionen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: